Global Storylines – výuka příběhem

V tomto přístupu (storylines) jsou žáci 1. stupně ZŠ vtaženi do příběhu, který se stává osou výuky po dobu dvou až tří měsíců. Žáci si vytvářejí prostředí a role ve zvolené komunitě. Příběh klade před komunitu problémy a výzvy, které musí její členové řešit. Výuka příběhem využívá prvky dramatické výchovy a umožňuje tak prozkoumávat komplexní globální témata v bezpečném prostředí fiktivního příběhu. Žáky vede k aktivnímu přístupu k řešení problémů, spolupráci, solidaritě a empatii s druhými.

Přínosy pro žáky

„Děti v rolích se změní, každá situace nabyde vážnosti, snaží se jednat jako dospělí, změní slovník, jsou důležití lidi z Bodlákova, kteří se snaží vyřešit problém. Normálně si skáčou do řeči, ale když přijdu jako radní, tak na jednání jsou schopni to víc dodržovat. Je fajn, že ten projekt je napsaný, že si tam můžu hledat svoje věci a je to uzpůsobitelné různým věkovým kategoriím.”
Martina Grycová — ZŠ a MŠ Ivanovice-Řeznovice

Příběh je skvělým nástrojem pro rozvoj životních (klíčových) kompetencí žáků. Je také inspirací pro širokou škálu aktivit v různých předmětech: bádání, diskuze, kritické zkoumání informací, psaní apod. Příběh dává žákům smysluplný kontext výuky, umožňuje propojování předmětů a má velký potenciál pro inkluzi, protože umožňuje diversifikovanou práci se skupinami ve třídě. 

Příběhy, se kterými pracujeme:

  • Obr od Bodláčí Hory (1. - 3. třída) – o konfliktu a vyrovnávání se s odlišností
  • Voda, důvod k odchodu (3. - 5. třída) - o vzájemné závislosti, udržitelnosti a opouštění domova
  • Naše půda, naše plody (2. - 3. třída) - o vzahu k půdě a potravinám a obchodování s nimi
  • Naše půda, naše plody (4. - 5. třída)  - o vztahu k půdě a potravinám, o problematice zábírání půdy

Přínosy pro učitele:

  • možnost poznat své žáky v jiném kontextu,
  • hlubší pochopení globálních témat a globální odpovědnosti,
  • pocit větší jistoty při práci s kontroverzními tématy,
  • nová témata s globálními rozměrem pro práci s třídou,
  • propracovaný projekt, který nabízí téma i metody práce, ale nebere možnost jít svou vlastní cestou,
  • osobnostní a odborný rozvoj,
  • kolegiální podporu vzájemně se učící komunity zapojených pedagogů.
 

Začněte s Global Storylines

Kurz Global Storylines na míru pro vaši školu

Pokud máte zájem začít s Global Storylines na vaší škole, připravíme pro vás školení přímo na míru. Součástí třídenního školení je úvod do principů práce s globálními tématy, dramatické výchovy a práce s příběhem, vedení reflexí a skupinových rozhodovacích procesů. Účastníci a účastnice si v rámci školení sami projdou jedním modelovým příběhem a na tomto zážitku si osvojí základní principy práce s Global Storylines. Kurz můžeme realizovat přímo u vás ve škole. Pokud byste měli o kurz zájem, napište nám na vzdelavani@nazemi.cz.

Kurz Global Storylines na Pedagogické fakultě MU v Brně

Akreditovali jsme kurz celoživotního vzdělávání pro pedagogy s názvem Pedagogický přístup Global Storylines jako nástroj pro výuku globálních témat a a podporu participativního a inkluzivního vzdělávání. Cílovou skupinou jsou především učitelé 1. stupně ZŠ, ale také učitelé 2. stupně ZŠ, speciální pedagogové, pedagogové volného času, učitelé školních zájmových kroužků a klubů, vychovatelé školských zařízení. Účastníci kurzu by měli získat základní dovednosti pro práci s pedagogickým přístupem Global Storylines, seznámí se s jedním modelovým příběhem, který prožijí v roli, osvojí si základní techniky dramatické výchovy, vedení reflexí a skupinových procesů.

Kurz bude zahájen v průběhu října 2016 a proběhne formou 6 setkání (5hodin).  Více informací o kurzu a způsobu přihlášení najdete zde