Více než 200 organizací žádá oděvní společnosti o finanční pomoc oděvním dělnicím

Loni v březnu módní značky zrušily objednávky továrnám. Miliony pracujících v oděvním průmyslu mají od té doby problém uživit své rodiny. Kampaň #PayYourWorkers #RespectLabourRights žádá okamžitou pomoc pro pracující a hovoří o nezbytné reformě systému.

Slavné značky a maloobchody v reakci na krizi spojenou s pandemií koronaviru odmítly platit za objednávky, případně využili argumentu nižší poptávky k tomu, aby dodavatelům platili ještě méně než obvykle (což už je samo o sobě, jak známo, velmi málo). Pracující v oděvním průmyslu po celém světě už řadu měsíců čelí ztrátě zaměstnání a s tím i existenčních příjmů. Taková situace uvrhá spoustu z nich do absolutní chudoby a ne zřídkakdy i hladu.

Samotným značkám se přitom po roce od začátku pandemie vracejí příjmy a některé dokonce lámou rekordy. Pracující v jejich dodavatelských řetězcích přitom v stejnou dobu jen horko těžko přežívají. Mezi super-vítěze pandemie paří značky jako Next či Nike. Na pandemii se rychle adaptovaly po prvotních ztrátách a začaly ještě na sklonku roku 2020 znovu vytvářet zisk. Amazon si vedl ještě lépe a zaznamenal téměř 200% růst zisků na neuvěřitelných 6,3 miliardy dolarů v prvním roce pandemie.

Všechny výše jmenované společnosti by mohly bez problémů zajistit, aby pracující, kteří pro ně vyrábí zboží, nemuseli nést náklady pandemie ze svých už tak nedůstojně nízkých mezd. 

A právě to požaduje v rámci kampaně #PayYourWorkers #RespectLabourRights více než 200 odborových organizací a organizací občanské společnosti z více než 40 zemí: velké značky by měly poskytnout okamžitou podporu oděvním dělnicím a dělníkům a konečně se také vymahatelně zavázat k reformám neudržitelného a vykořisťovatelského průmyslu. 

Koalice spustila webovou stránku a petici a urguje značky a maloobchody jako Amazon, Nike a Next, aby „dostály své zodpovědnosti a začaly přispívat do fondů, které pomohou dělníkům přežít v době pandemie, respektovaly jejich právo se organizovat a kolektivně vyjednávat a zajistily, že pracující už nikdy nebudou ponechání na pospas chudobě, když jejich továrna zkrachuje“.  

„Pracující v Kambodži přišly kvůli chování módních značek za pandemie o miliony dolarů na mzdách. Značky by měly uznat klíčovou roli, kterou zastávají v oděvních a obuvnických dodavatelských řetězcích a převzít zodpovědnost za mzdy pracujících, kteří jim každý rok vydělávají miliardy dolarů ročně,“ prohlásila například Sophorn Yang, prezidentka Kambodžské Aliance Odborových Svazů (Cambodian Alliance of Trade Unions).

„Zaměstnavatelé v textilním průmyslu na Srí Lance nezaplatili svým zaměstnancům plné mzdy a bonusy a ustoupili od příspěvků na dopravu a jídla během první vlny pandemie od března do května roku 2020. Podle našich výpočtů dluží svým zaměstnancům 24 milionů dolarů, a to pouze za toto období. Přibližně 200 tisíc zaměstnanců přišlo o místo, aniž by obdrželi kompenzaci, na kterou mají nárok. Export textilu se přitom téměř nesnížil. Značky a dodavatelé musí přijmout odpovědnost a zaměstnancům v textilním průmyslu zaplatit to, co jim dluží,“ podporuje kampaň Anton Marcus, tajemník v organizacích Free Trade Zones a General Services Employees Union (Odbory zaměstnanců ve službách) na Srí Lance.

Mezi 200 podporujících organizací patří například Oděvní odborový svaz (Garment Labour Union) v Indii, významné odborové federace včetně UNI Global union a mezinárodní organizace jako Oxfam nebo Clean Clothes Campaign, včetně organizace NaZemi. Web PayYourWorkers.org je dostupný v sedmi jazycích.