Pracovní podmínky v Evropě se začínají podobat asijským

Luxusní značky jako Louis Vuitton, Armani, Prada či Dior přesouvají výrobu do Itálie, zároveň s tím se však do italských továren dostávají stejné pracovní podmínky, jaké panují v asijských zemích. Pracující v oděvním a obuvnickém průmyslu dostávají naprosto nedůstojné mzdy, často jsou zaměstnáváni nelegálně a nuceni k nepřiměřeným přesčasům. Vyplývá to z dnes zveřejněného výzkumu vydaného platformou Clean Clothes Campaign v Itálii.

Se zvyšujícím se tlakem na konkurenceschopnost přesouvá stále více italských značek svoji výrobu z Asie zpět do Itálie, a to nejčastěji do polooficiálních provozů, tzv. sweatshopů. Ty bývají zpravidla vlastněny čínskými majiteli. V nebezpečných pracovních podmínkách tam pracují hlavně migranti. Za extrémně dlouhé pracovní směny dostávají pouze nepřiměřeně nízkou mzdu.

„V reakci na globální závod ke dnu, se Itálie pohybuje směrem ke stále nejistějšímu a flexibilnímu trhu práce. Dochází ke snižování sociální ochrany a pracovníci jsou tak nuceni čelit dopadům krize sami bez jakékoliv opory,“ uvedl autor výzkumné zprávy Francesco Gesualdi z italské Clean Clothes Campaign.

„Ukazuje se, že ačkoliv se jedná o luxusní značky, podmínky, které panují při jejich výrobě, nejsou nikterak lepší než u levnějšího zboží,“ doplnil k výzkumu Petr Mareš z české pobočky Clean Clothes Campaign. Výzkum rovněž boří mýtus, že když si vybereme oděvy pocházející z Evropy, máme jistotu, že při výrobě byly zachovány důstojné pracovní podmínky.

Co se týče mezd, je situace v celé Evropě podobná. Pracující v oděvním průmyslu ve východní Evropě dostávají mzdy, které nestačí ani na pokrytí jejich základních potřeb. Například v Bulharsku, Makedonii či na Ukrajině představuje tamní minimální mzda jenom 14 % z odhadované důstojné mzdy; na Slovensku je to zhruba 21 %. (1)

Poznámky:

(1)   Zpráva Stitched Up vydaná Clean Clothes Campaign. Tisková zpráva v českém jazyce s výsledky reportu.